توپ و کفشهای فناورانه در جام جهانی2010
نوشته شده توسط : ALAALDIN DARPARESH

فناوری و نوآوری به طور ملموسی وارد زندگی روزمره تمام انسانها شده است. فوتبال نیز به عنوان مهمترین دغدغه ورزشی مردم دنیا شناخته می شود. پس طبیعی است که جلوه های مختلف فناوری در این ورزش نیز وارد شود.

توپ

توپ

 

شرکت آدیداس یک توپ "فوق فناوری" را تولید کرده است که می توان از آن به عنوان کروی ترین توپی که تاکنون ایجاد شده یاد کرد.

 

شرکت آدیداس از 1976 تاکنون در هر دوره بازیهای جام جهانی یک توپ جدید را عرضه می کند اما اولین توپ فناوری این شرکت در سال 2006 معرفی شد. این توپ با 14 پانلی ساخته شده بود که کروی بودن را افزایش می دادند و دقت و کنترل توپ از سوی بازیکن را تضمین می کرد.

 

اکنون این شرکت برای جام جهانی آفریقای جنوبی توپی به نام "جابولانی" را طراحی کرده است. این توپ به زبان "زولو" (یکی از 11 زبان رسمی جمهوری آفریقای جنوبی) به معنی "جشن گرفتن" است.

 

سطح این توپ مجهز به "8 پانل سه بعدی گرمایی به هم متصل" است که این توپ را بیش از مدلهای گذشته کروی می کند.

 

جابولانی" مجهز به فناوری به نام Grip nGrooves است در پرواز و دقت بسیار بالای توپ ثبات بیشتری را به آن می دهد. این شیارها در روی سطح توپ دیده می شوند.

 

کفش

 

کفش

 

این شرکت تولید کننده پوشاک و تجهیزات ورزشی، کفشهای فوتبال بسیار سبکی را با عنوان F50 adiZero  تولید کرده است. این کفشها را که  تنها 165 گرم وزن دارند، فوتبالیستهای حاضر در رقابتهای جام جهانی 2010 می پوشند.

 

F50 adiZero تجمعی از نوآوریهای فناوری برای پرواز بر روی چمن، دریبل کردن و پیروزی سریعتر از نور است.

 

در حقیقت سبکی تنها ویژگی این کفشها نیست بلکه به دلیل استفاده از فناوریهای نوآورانه ای، این کفشها حداکثر سرعت را به بازیکن اهدا می کنند و به فوتبالیست اجازه می دهند که توپ را به بهترین روش کنترل کند. فروش این کفشها از 26 می آغاز می شود.

 

"مسی" در این خصوص اظهار داشت: "این کفشها آنقدر سبک هستند که من حتی پاهای خود را حس نمی کنم. سرعت در زمین بازی، بخش واقعا مهمی در بازی من را تشکیل می دهد و امیدوارم که پوشیدن این سبک ترین کفش دنیا به من بیشترین سرعت را در رقابتهای امسال بدهد."

 

در مراسم معرفی F50 AdiZero لیونل مسی، دیوید ویلا و زین الدین زیدان آن را امتحان کردند.

 

کفش2

 

کفش از نوع کانگرو

 

PowerCat 1.10 FG محصول جدید شرکت پوما است که با استفاده از پوست بسیار نرم کانگرو تولید شده است. در ساخت این کفش نیز، فناوری و راحتی حرف اول را می زنند. PowerCat 1.10 FG قادر است راندمان عملکرد بازیکن را به حداکثر برساند و راحتی پاها را در سطح بالا حفظ کند.

 

این کفش کاملا بدون مواد PVC ساخته شده است. این کفشها مجهز به یک محکم کننده خارجی دولایه ای ویژه است که می تواند از پاها محافظت کند

 

این کفشها در رنگهای ترکیبی "سفید- آبی- طلایی" و "سیاه- سفید- سبز" به قیمت 190 دلار عرضه می شوند.

 

پیراهن

 

پیراهن ورزشی

 

آدیداس در طراحی پیراهن‌های خود استفاده از فناوری را فراموش نکرده است. امروزه بسیاری از بازیکنان در زیر لباس خود زیرپیراهنی می‌پوشند.

 

 لباس‌های زیرین به صورت شیاردار باقی خواهند ماند تا به تهویه و گردش هوا کمک کند. اما نکته مهم در این لباس‌ها، تکنیکی است که برای کمک به بازیکنان در زیر آفتاب آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است. در روش جدید، سیستم ساده‌ای شامل گروهی از منافذ در قسمت‌های کلیدی لباس جایگزین لباس‌های میکروفیبری منفذدار شده است.

 

 با این روش جریان هوایی در زیر لباس بازیکن به وجود می‌آید که هوای گرم را به بیرون از لباس فرستاده و هوای خنک‌تر را به داخل می‌کشد.

 

هم‌چنین در یقه این لباس‌‌ها وزنه‌هایی به کار رفته تا وقتی بازیکنان ضربه سر می‌زنند، لباس‌ آن‌ها روی صورتشان قرار نگیرد. حذف شانه‌ها هم میزان اصطحکاک لباس با پوست بازیکنان را کاهش می‌دهد.

 





:: بازدید از این مطلب : 612
|
امتیاز مطلب : 130
|
تعداد امتیازدهندگان : 44
|
مجموع امتیاز : 44
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: